
Spoortunnel Delft
Sinds zaterdag 28 februari 2015 is de nieuwe spoortunnel van Delft in gebruik. Het gebouw is ontworpen door Mecanoo Architecten uit Delft. Het gebouw is station en stadskantoor in één. De nieuwe stationshal met winkels is bovenop de spoortunnel gebouwd en zit aan de kant van de binnenstad (Westvest). Van daaruit kunnen reizigers de ondergrondse perrons bereiken. De stationshal wordt door een glazen wand gescheiden van de publiekshal (ingang zijde Coenderstraat) en is integraal onderdeel van het stadskantoor, dat de eerste, tweede en derde etage van het gebouw beslaat. Het stadskantoor biedt straks onderdak aan de gemeentelijke organisatie, met ruimte voor de publieksbalies en werkplekken. Eén plek waar bewoners en ondernemers hun zaken met de gemeente kunnen regelen (Bron: spoorzonedelft.nl).

Mankement na eerste dag gebruik
In de zomer van 2009 waren de eerste voorbereidingen begonnen. Het gehele project heeft 1 miljard euro gekost, de tunnel zelf kostte 355 miljoen euro. Momenteel zijn er 2 sporen in gebruik. Uiteindelijk zou het uitgebreid worden naar 4 sporen. Helaas is de ondergrondse spoortunnel pas paar dagen in gebruik en is er al een probleem ondervonden. Wanneer de treinen met de toegestane snelheid van 140 km/uur door het station rijden, ontstaat er een enorme luchtdruk die zich een toe weg zoekt naar boven, naar buiten. Hierdoor draaien de automatische draaideuren te snel. Momenteel zijn de draaideuren strakker ingesteld en rijden de treinen 80 km/uur in plaats van 140 km/uur (bron: ad.nl)
Impressie Spoortunnel Delft
Op maandag had ik een afspraak in Rotterdam. Het was een mooie gelegenheid om een tussenstop te maken in Delft om de nieuwe spoortunnel te gaan bezichtigen. Ik had al van mensen gehoord dat de spoortunnel lijkt op die van Schiphol. Dat is inderdaad waar! Het ziet er allemaal heel strak en mooi verlicht uit. Je ziet veel medewerkers rondlopen in gele hesjes, daarnaast zijn er veel mensen die met hun smartphone of camera foto’s maken van de stationshal.
Je kunt zien dat de stationshal nog niet helemaal af is. Sommige winkels zijn nog in de bouw. De toilet is nog niet in gebruik etc. Winkels die ik had gezien waren de standaard winkels die bij de meeste stations aanwezig zijn: De Broodzaak, Albert Heijn, Starbucks, Kiosk, Döner Company etc.
Afbouw viaduct, stationsgebouw als horeca gelegenheid
Het viaduct wordt volgende maand afgebouwd. Op de plek van de rails komt onder meer een stadspark. Het oude stationsgebouw wordt behouden, mogelijk komt daar horeca in, met het oude perron als terras.
Ben je de nieuwe spoortunnel in Delft al gaan bewonderen? Wat zijn jouw bevindingen? Ik kom niet zo vaak in Delft, maar het is nu in ieder geval wel makkelijker bij de bussen te komen.
Lisa Yeng
Views: [578]
Geef een reactie